Mimo popularności aparatów cyfrowych fotografia analogowa wciąż ma spore grono miłośników. Co więcej, z roku na rok przybywa osób, które cenią sobie ten powrót do przeszłości. Większość amatorów rozpoczyna swoją przygodę z fotografią analogową od wyboru odpowiedniego aparatu. Na początku nieco mniej uwagi poświęca się filmom, które służą do rejestrowania obrazów. Często wybór pada na klasyczne i powszechnie dostępne negatywy. Niewiele osób na początku zdaje sobie sprawy z istnienia filmów pozytywowych, dlatego dzisiejszy artykuł poświęcimy, właśnie im. Wyjaśnimy, co je charakteryzuje oraz podpowiemy, jakie warto wybierać.
Co wyróżnia filmy pozytywowe?
Filmy pozytywowe stanowią przeciwieństwo filmów negatywowych. Ich zastosowanie umożliwia rejestrację obrazu nieodwróconego. Tym, co różni slajdy od negatywów, jest również sam sposób wywoływania filmów. Obecnie na rynku znaleźć można kilka rodzajów filmów pozytywowych. Podstawowa klasyfikacja dzieli je na czarno-białe lub kolorowe. Oprócz tego slajdy można podzielić też na przezroczyste lub nieprzezroczyste. Co charakteryzuje pozytywy? Do ich cech charakterystycznych zaliczyć można: większy kontrast niż w przypadku negatywów, lepsze nasycenie barw oraz niską tolerancję na błędy naświetlania.
Na jaki film pozytywowy warto postawić?
Wybór filmów pozytywowych zależy przede wszystkim od efektu, jaki chce się uzyskać na zdjęciach. Mowa tu głównie o kolorystyce i wyrazistości fotografii. Slajdy są jednak droższe i trudniej dostępne od negatywów, zwłaszcza w kontekście znalezienia tańszych zamienników. Wśród najlepszych kolorowych filmów pozytywowych na rynku można wyróżnić te, które oferują firmy Kodak oraz Fujifilm. W ofercie Fujifilm znaleźć można m.in. klisze Fuji Provia oraz Fujichrome Velvia. Wyróżniają je wyraziste barwy oraz intensywne odcienie zieleni i błękitów. Filmy pozytywowe marki Kodak wyróżniają z kolei cieplejsze odcienie. Na zdjęciach mocno zaznaczone są brązy, pomarańcze, żółcie oraz czerwienie. Jednym z najbardziej polecanych slajdów tej marki jest Kodak Ektachrome.